Tågbyte i Malmbäck, tidtabellsfråga (Tidtabeller)

av Gunnar Olson, Friday, December 11, 2015, 21:33 (3052 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Flera söndagskvällar (eller sen eftermiddag) under 50-talet åkte jag med mina föräldrar en rätt speciell tågförbindelse. Efter besök hos släkt i Hagafors åkte vi Hok-Björköby med byte i såväl Malmbäck som Nässjö. Rälsbussen till Malmbäck kom enligt skyltningen från Jönköping H via Vaggeryd. De första gånger var det en Y, alltså en tvåaxlig HC. Malmbäck-Nässjö var det en Yo eller Yo1. Vid en resa något år senare var det Yo eller Yo1 Hok-Malmbäck och YCo6 eller YBo6 Malmbäck-Nässjö. I de kommunickor från 50-talet jag sett har jag inte kunnat hitta ovannämnda förbindelse. Finns det någon på forumet med tillgång till tidtabellsdata, som hittar förbindelsen? Kan det varit så att den annonserades som en genomgående förbindelse, trots att fordonsbyte skedde i Malmbäck?


Är du säker på att det var söndagskvällar? De enda tåg som verkar passa tidsmässigt är följande från 1952 och 1955:
Enligt grafisk tdt 152 fr.o.m. 15/6 1952 gick Y-tågen 2538 Vaggeryd (Vgd)-Nässjö (N) och 2537 N-Vgd vardag utom lördag med möte i Malmbäck (Mbä). 2538 hade uppehåll i Mbä 17.03-17.12 och 2537 17.08-17.09. Man kan nog utgå ifrån att 2538 kommit från Jönköping H (Jöh) som 2673 till Vgd 16.10 för att sedan fortsätta som 2538 mot N 16.35. 2537 ankom Vgd 17.35 och avgick som 2678 mot Jöh 17.40. Jag gissar att man bytte rälsbussätt i Mbä av omloppstekniska skäl och att alltså resenärerna blev tvungna att byta tåg. Dock kan jag inte hitta något om detta i Sveriges Kommunikationer 1953 (t.ex.) men det kanske man inte tyckte var så viktigt att meddela resenärerna. Tågpersonalen meddelade naturligtvis bytet.
Samma upplägg gällde i tdt 155-156 enligt grafisk tdt fr.o.m. 10/6 1955. Tågnummer var samma men minuttiderna skiljde sig åt något.
Om du är säker på att du åkte söndagskvällar så skulle ju inte dessa tåg gå, men de kan ju ha anordnats ändå av någon anledning. Några andra tänkbara tåglägen finns inte som stämmer in på din beskrivning.

Tack för svar! Jag får väl motvilligt erkänna att min tydliga minnesbild kan vara felaktig.


Hela tråden: