Gullbrohults upplagsplats (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Conny Sernfalk, Wednesday, December 23, 2015, 22:44 (3040 dagar sedan) @ Dan Ingvar

Som jag förstått det hela så hände ungefär detta i anslutning till omformarstationen i Alingsås.
På grund av det världspolitiska läget under 1930- och 1940-talet bedömde man att man behövde möjlighet till reservmatning av i första hand stambanorna. Då sökte man rätt på platser i anslutning till spåret där man kunde placera elapparaterna i bergrum. Om den tänkta platsen fanns nära en kraftledning var det bra. Då behövde man inte bygga så lång anslutningslinje.
Utanför Alingsås fann man dessa förutsättningar uppfyllas vid Norsesund. Men gissningsvis var det bråttom eftersom man samtidigt anlade en reservupplagsplats ovan mark, i skogen, mer eller mindre i direkt anslutning till den aktuella kraftledningen. En dryg kilometer från det då ännu inte byggda bergrummet.

Det har under åren funnits några välskrivna artiklar om upplagsplatser i tidningen Tåg.

Ul 51 Västra Bodarne färdigställdes 1939 och hade skyddshus i trä. Ul 52 Norsesund färdigställdes 1944/45. 1949 beslutades att avveckla Ul 51.
När jag besökte platsen för Ul 51 2003 fanns fortfarande flertal plintar kvar på platsen, så det var tydligt var skyddshuset hade stått. Några år senare kalhöggs området. Är plintarna kvar idag?


Hela tråden: