Skandiapilen tågsammansättning (Tidtabeller)

av Sven Bårström, Wednesday, January 13, 2016, 14:43 (3019 dagar sedan) @ bönan

Jag har ingen dokumentation av detta; bara hyfsat tydliga minnen (vilket alltså innebär en viss grad av reservation) från ett flertal resor med dessa tåg under åren 1963 - 1967 i min "månadspendling" mellan studierna i Göteborg och föräldrahemmet i Malmö.
Min minnesbild av tågsammansättningen stämmer ganska väl med vad som lagts fram i ett annat inlägg i denna diskussion.
När det gäller loktyperna varierade det en del.
Norr om Göteborg drogs tågen 21 och 22 av NSB El 13 - en mycket vanlig norskbyggd Bo'Bo'-maskin vid den tiden med ungefär samma motoreffekt som ett svenskt F-lok (men växlat för högre dragkraft och lägre sth).
Mellan Göteborg och Helsingborg F var nog Dk/Du-lok vanligast, särskilt i tåg 21. I tåg 22 gick F-lok av och till men också D-lok. Det anslutande tåget 24 Malmö C - Ängelholm hade vanligen F-lok. Möjligen gick det tillbaka till Malmö i 23, men jag tror mig mest minnas D-lok i det tåget.
Da-lok såg man vid enstaka tillfällen, däremot aldrig Ra-lok. De var nog fullt upptagna med expresstågen Cst - G, Cst - M, Cst - Hsd och Cst - Ös; från 1966 också i expresstågen Cst - Oslo.
"Skandiapilen" var vid denna tid visserligen betecknat som expresståg, men utöver platsbiljettvång och resgodsfrihet hade det knappast några speciella kvalitéer utöver dagsnälltågen 41/42 som också gick sträckan Oslo - G - Hbf - (M) ned liknande loktyper och vagnsätt.
Man må komma ihåg att Västkustbanan vid denna tid hade 110 km/h som sth, till stor del betingad av linjeföringen. 600 m kurvradie var vanlig, och där fick man med dåvarande normer köra 105 km/h.
Sven B


Hela tråden: