Boktips....och en del frågor... (Arkiv/forskning/litteratur)

av Dag Bonnedal @, Thursday, February 07, 2008, 10:23 (5894 dagar sedan) @ Henrik Mundt

Fartygspannor och sjövatten! Nja det bliver en sanning med viss modifikation!!
På ångbåtar körs spillångan till kondensorn innan den återföras till pannan. Mao så ska inget nytt matarvatten behövas!!! Ett visst spill må dock påräknas - tuta fx. Med möjlighet att destillera saltvatten skulle väl inte problemet vara oöverstigligt.

Flertalet ångbåtar i Sverige idag lär väl köras på sjövatten, strålkondensor eller s.k. "puffers" (utan kondensor). De små ångsluparna utgör ju ett ganska stort antal om än med litet tonnage.

Har ett "litet projekt" på gång och undrar lite över om den samlade expertisen här har några riktigt bra tips på vilken litteratur man skall använda sig av om man skall dimensionera ett komplett fartygsmaskineri med panna, ångmaskin samt propeller.

Frågeställningen intresserar även mig. Jag är klart road av dimensionering och beräkningar på ånglok alltså är jämförelsen med de på sjön klart intressant. Det har förvånat även mig hur lite teori det står i en så omfattande och modern skrift som Bergströms Fartygsmaskiner.

En liten skriftserie som du skall börja att läsa (om du inte redan har gjort det) är en serie artiklar som gick i en ångbåtstidning om ångslupar för några år sedan. Jag har en kopia någonstans som jag inte hittar och inte kommer jag ihåg namnet. (Jonas hjälp!)

Serien börjar med att författaren beskriver simuleringsförsök av ångans arbete i en ångmaskin med hjälp av neutrondiffusionsmodeller för kärnreaktorer. Sedan går han vidare och räknar på och filosoferar över det synnerligen väl avvägda sambandet mellan panna-maskin-propeller-skrov på en klassisk ångbåt. Han har åtskilliga syrliga kommentarer om illa byggda ångslupar och hur våra klassiska ångbåtar förvanskas genom ombyggnader som ökar vikten och höjer tyngdpunkten vilket i sin tur leder till alltför mycket barlast. Därmed ligger skrovet för djupt och blir för tungdrivet och ingenting i den ursprungliga balansen fungerar längre.
Klart läsvärt.

Sedan är ju Svensk Ångbåtsförening naturligtvis en källa till kunskap.
http://www.steamboatassociation.se/

Dag B


Hela tråden: