Status för Mälarstrand: spårpråbläm (Bana)

av Staffan Granath, Monday, November 17, 2008, 20:58 (5641 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

[img]http://www.ekeving.se/p/sth/Mst-hus_1932-09-16.jpg[/img]
När ställarställverket vid Stockholm C togs i bruk i början av 1930-talet blev det visserligen ett nytt "eget" ställverk för Mälarstrand, men Mälarstrand tycks inte längre ha utgjort någon egen trafikplats. Signalerna vid Mälarstrand (och antagligen även växlarna) hade inte unika nummer, utan motsvarande signaler fanns i norra delen av Stockholm C. Detta hade väl att göra med att signaler och växlar skulle ha nummer relaterade till ställarens löpnummer i ställverksapparaten.

Bild från 1 bansektionens årsrapport 1932, i landsarkivet Göteborg

http://www.ekeving.se/p/sth/elel.html

när jag i mina späda yrkesår dvs mitten 80-talet så revs spåren ute längs kajen och tyvärr var jag en del i den processen :-(

jag tar risken att nämna det, kanske det är preskiberat, kanske det är förlåtet vi får se
det som var ett stort problem i.a.f var att det var mycket viktigt att hålla isär vilka spår som var SJ,s resp Tockholms hamn :-P

tydligen var en del spår alltså bundna till hamnen och i så fall hur "lämnades" vagnar och trafikledning över !?:-|

en liten parentes bara, men för att bespara mig sömnlösa nätter i mina grubblerier måhända någon kan berättat.

från det endast av BV innehavda spår uti horndal :-| :-) :-D


Hela tråden: