Ga2 1421 (Fotografier/bildfrågor)

av Niklas Biedermann @, Tuesday, November 18, 2008, 19:39 (5639 dagar sedan) @ Thomas Tell

Har just scannat denna bild på Ga2 (?) 1421, som ursprungligen har kopierats för länge sedan och är av litet format. Vet ej något om bildens ursprung.

1 När kan bilden vara tagen? Torde väl vara innan lokets försäljning till TGOJ 1939 och efter att loket erhöll B-G panna 1931. Enligt tidigare inlägg om TGOJ:s G3 lok var det TGOJ som avlägsnade matarvattenpumparna på alla försålda loken (däribland 1421). Eller? Andra identifieringsdetaljer som kan ha förändrats under dessa år?

Loket flyttades 1926 från II till IIID.
Loket inbeordrades för rep
1930.01 från 11ms för klass B+rev vid Hv Örebro,
1930.12 från 11ms för klass IIIA Ör (det blev en ny BGb-panna inlagd)
1932.5 från 11ms för klass B+rev på driftverkstaden i Nässjö
1933.7 från 11ms för klass IIIAa Ör

Loket fanns alltså under första delen av 1930-talet på IIID och 11 ms i Nässjö.

1935.12.20 uppges loket vara bland varaktigt avställda lok.
1936.07.11 skrivelse om överflyttande av lok till Hv Örebro då 1421 flyttades från 1ms. Varför plötsligt från 1ms?

Matarvattenpumparna satt kvar på SJs Ga till 1940-41 så länge loket var kvar vid SJ.

Foto åren mellan åren 1931 då BGb-pannan inlades och 1933 då SSB elektrifierades.

2. Någon hypotes om platsen?


Kolbrygga vid elektrifierat spår vid 11ms. Att välja på är Mjölby, Nässjö, Falköping eller Alvesta där Mjölby och Nässjö hade större anordningar. Vad fick Mjöby och Nässjö för kolgivningsanordningar efter elektrifieringen?
Falköping tror jag inte heller på för Alvesta liknar det mest med tanke på bakgrunden och solens läge. Men kolbryggan är inte densamma som då B 1144 fotograferades vid den 1917.
/tell

Tack för bilden, hittade denna som bör komma från just det loket. När och var skrotades det? Finns väl inget Ga kvar?

[img]http://www.nth.se/pv/skylt/081008_s011.JPG[/img]


Hela tråden: