F-lok inte nödvändigtvis med enbart teaktåg (Fordon: allmänt)

av Thomas Tell, Tuesday, November 18, 2008, 23:53 (5639 dagar sedan) @ Carl-Erik Olsson

När det gäller ytterpanelen inbillade jag mig att teak var förhärskande p g a dess goda egenskaper betr t ex åldring och att furupanel mest användes vid SJ på billigare vagnstyper som CF4 och C4 förutom vid reparationer där man kunde vänta sig relativt kort kvarvarande livslängd. Men hur mycket användes furu dessutom på den tiden vid nytillverkning? Var det kanske så att teak var svårtillgängligt runt första världskriget eller i början av 20-talet?
/funderade alltså CEO

Det var efter kriget det var svår att få tag på teak. Vagnar levererade 1919 och -20 fick då furuklädsel målad med rödbrun färg. Vagnarna var av littrorna Co8, C3e, E3, Fo1 och Fo2. Man även alla C3g levererade 1920-29 var furuklädda.
/tell


Hela tråden: