Boktips....och en del frågor... (Arkiv/forskning/litteratur)

av Micke Carlsson, Thursday, February 07, 2008, 14:21 (5920 dagar sedan) @ Håkan Zaar

Det är en injektor av S&B-typ, men om S&B eller NAF har gjort dem vet jag ej. Bara rör och kranar, ingen "klump" som man är van vid.
En rar liten Gresham 4 eller 5:a sitter mittemot.

Ca 1 m diameter med isolering, ca 3 meter lång inkl sotskåp. (Anders återkommer säkert med bättre mått) Ångdom à la ånglok med sidouttag för ångan. Fyrboxdelen är som en vattenomsluten "fingerborg" instucken i rundpannegaveln. Botten/innerdelen på fingerborgen är tubgavel. Fingerborgen avdelas i nedre/undre tredjedelen av en roster. Innerst på rostern en tegelrad som "valv", sedan en kort spalt fram till tubgaveln. Där hamnar allt bränsle om den "lokvane" eldaren huttar in med schvung.
Undre delen av fingerborgen utgör första stegets asklåda. En lucka kan öppnas och askan dras ned i ett askkärl under vagnen. På detta kärl sitter sedan damparna. kan lätt omkonstrueras för sjöfartens behov.

2 mavatankar à 2 m3 finnes även... Jag skulle tippa på att åtminstone 1½-2 ton ånga/tim är realistiskt, men den räknekunnige kan nog komma till något mer precist tal.
Så fort man rullat upp ärmarna så börjar folk klaga på att de smälter, så vi har väl aldrig fått sätta pannan på prov ordentligt.


Hela tråden: