Grängesberg, så det ser ut!? (Historiskt material)

av Staffan Granath, Wednesday, November 19, 2008, 12:02 (5608 dagar sedan) @ Sune Nylén

Eftersom vi har det på tal.Hur långt ner störtade det hela? Var det bara ned i ett gammalt dagbrott, eller gav det sig längre ner i berget till ihopstörtade orter, har Sune länge undrat över. Någon som vet bestämt? :-) Sune

som jag tolkar det:-| så var det ett dagbrott som sedan övergick i schakt med orter åt sidorna
då det har varit ett antal ras och flyttningar gäller det här bara det "stora raset"
människor jag stött på där i arbetet säger att gångar och annat finns kvar och eventuellt skall brytningen tas upp igen genom andra nya schakt.
(gäller förhållanden innan krisen i världen :-P )

schaktet/en som rasade vart dock för gott tilltäppt och ingen lär ta sig ner där utan en attan till grävmaskin:-D
vad jag förstår vågade sig ingen ner i samband med raset så hur igenkorkat det är neråt känner nog ingen till förutom gruvtrollen ;-)
då ju sten normalt är tyngre än vatten så är det nog fyllt, men som sagt orterna är tydligen intakta och ev. öppningsbara från annan väg :-)

detta vad jag hört på plats, men om det är alldeles sant får ni bedömma :-|

från det ännu ej instörtade morshyttan


Hela tråden: