Grängesberg förklaringar delen II (Historiskt material)

av Christer Fredriksson @, Wednesday, November 19, 2008, 14:09 (5608 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Del II:
Forts från del I:

Den sista stora flyttningen av järnvägarna skedde 1940, då BJ flyttade, och
1941 då TGOJ flyttade, till nuvarande läge. I samma veva flyttades även Rv 50
till nuvarande sträckning. De sista bostäderna i gamla centrum revs i slutet
av 1950-talet till nuvarande centrum.

Ett större problem än dessa sättningar är dock den förkastningsspricka som går
genom Grängesbergs centrala bostadsområde samt Spendrups bryggeri. Nu hade
man tur att man slutade brytningen när man gjorde. För att klara denna spricka
så hade man redan 1980 ritningar klara för att flytta hela centrala
Grängesberg med järnvägar och landsvägar ca 1 km österut till Örabergsdammen
med nya anslutningar för TGOJ, SJ och Rv 50 till strax norr om Silverhöjden,
och i norr ny sträckning från Kyrkogården.
Dessa ritningar är nu arkivaerade, kanske blir de aktuella igen.

Om ny brytning kommer att upptagas så kommer de nya schakt som gjorts strax
norr om Pelletsverket i Lomberget samt med Snedbanor. De gamla schakten kan
ej användas inom rimliga kostander då man skar av hissarnas linor och lät
hissarna störta med fritt fall mot djupet med resulterande totalskador i
schakten. Dessutom måste allt vatten pumpas ur och med avrinning via
Hörksälven/Arbogaån och Kolbäcksån.


Hela tråden: