Stationeringsorter? (Fordon: lok)

av H Lundén, Friday, May 06, 2016, 17:52 (2883 dagar sedan) @ A.Svenson

Alla sex Rb-loken hade lika huvudtransformatorer. En transformator med lindningskopplare och regler och serielindning på primärsidan och med, tror jag, fyra motorlindningar på sekundärsidan. På Rb1 var dock motorlindningarna seriekopplade två och två för att ge den högre spänning, som likströmsmotorerna krävde.
Efter att loken hade skrotats, hamnade en huvudtransformator i provrummet på SJ-verkstaden i Åmål och en i ASEAs provhall uppe på Finnslätten.

Tillägg:

Alla sex loken hade således uppkopplingslägena O-Å-S-U. Rb1 loken hade dessutom ett eller två, jag minns inte, shuntlägen ovanför detta. När lindningskopplaren var helt uppkopplad, gick det att öka dragkraften ytterligare genom att shunta en del av motorns ström genom motstånd, som kopplades in parallellt med motorernas fältspolar.
Precis som på en gammal spårvagn eller varför inte Roslagsbanans motorvagnar.
Rb1 hade därför starkare än Rb2.3 vid högsta hastighet.


Hela tråden: