AGJ´s många vagnar och prioriteringar (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Per-Åke Lampemo @, Älmhult, Thursday, February 07, 2008, 21:52 (5921 dagar sedan) @ Erik Samuelsson

Samtidigt kan du vända på steken Per-Åke och fråga dig var AGJ hade varit utan sin nya verkstad. Kräftgången hade fortsatt under många år framöver. Man får långsiktiga bidrag, ekonomin är sanerad och i balans och man har en bra verkstad.

Jag har full förståelse för de prioriteringar som görs men samtidigt så måste man ställa sig frågan - Vems ansvar är det att de äldsta och mest värdefulla vagnarna bevaras? Uppenbarligen är det för mycket begärt att enskilda föreningar ska axla den bördan - man har nog med beskymmer att få verksamheten att gå ihop.

Jfr andra fält där samhället går in och aktivt skyddar vissa delar av vårt kulturarv (byggnadsminne och fornlämning). Hade det kunnat gå att översätta till vår branch?

Erik S

Det är klart att AGJ framgångsrikt byggt upp en hel anläggning från grunden sedan AGJ etablerades i Anten 1971.

Den nya lokverkstaden är bara en fortsättning på denna satsning/projekt AGJ.
Dåvarande styrelse avsåg att fortsätta med infrastruktursatsningen i form av denna nya stora vagnhall på Ödegärdet. Det fanns ekonomi och vilja till detta

Det handlade om att bevara långsiktigt de mer unika fordonen/vagnarna som då fanns vid AGJ. Nu är tyvärr inriktningen en annan.
Mvh P-Å Lampemo


Hela tråden: