AGJ´s många vagnar och prioriteringar (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Richard Loe, Friday, February 08, 2008, 09:37 (5893 dagar sedan) @ Per-Åke Lampemo

Samtidigt kan du vända på steken Per-Åke och fråga dig var AGJ hade varit utan sin nya verkstad. Kräftgången hade fortsatt under många år framöver. Man får långsiktiga bidrag, ekonomin är sanerad och i balans och man har en bra verkstad.

Jag har full förståelse för de prioriteringar som görs men samtidigt så måste man ställa sig frågan - Vems ansvar är det att de äldsta och mest värdefulla vagnarna bevaras? Uppenbarligen är det för mycket begärt att enskilda föreningar ska axla den bördan - man har nog med beskymmer att få verksamheten att gå ihop.

Jfr andra fält där samhället går in och aktivt skyddar vissa delar av vårt kulturarv (byggnadsminne och fornlämning). Hade det kunnat gå att översätta till vår branch?

Erik S


Det är klart att AGJ framgångsrikt byggt upp en hel anläggning från grunden sedan AGJ etablerades i Anten 1971.

Den nya lokverkstaden är bara en fortsättning på denna satsning/projekt AGJ.
Dåvarande styrelse avsåg att fortsätta med infrastruktursatsningen i form av denna nya stora vagnhall på Ödegärdet. Det fanns ekonomi och vilja till detta

Det handlade om att bevara långsiktigt de mer unika fordonen/vagnarna som då fanns vid AGJ. Nu är tyvärr inriktningen en annan.
Mvh P-Å Lampemo

Nej, det handlade om önsketänkande. Var nu ärlig - varken AGJ eller någon annan föreningen här i landet har resurser att bevara den mängd vagnar som man tillsammans har samlat på sig över åren. Det är ju därför dom så ofta står där och förfaller. Att Stig Ludnin och andra har köpt många av vagnarna från AGJ och ställt in dom in en gammal verkstad löser inte problemet - vem ska revidera, reparera och underhålla dessa vagnar i drift?

Man kan inte bara bygga en hall, fylla den med gamla vagnar som inte är trafikdugkliga och sedan tro att man bevarar något - för det gör man inte, man bromsar bara vagnarnas förfall. Man binder resurser och pengar (som båda är begränsade) i något som kanske (OBS kanske) inte den högst prioriterade saken man ska syssla med. Ingen har någonsin påstått att prioriteringsbeslut av denna typ är enkla, eller att dom är smärtfria. Men tyvärr så måste sådana beslut fattas.


Hela tråden: