Systemet idag (Järnväg allmänt)

av Anders Eriksson, Friday, February 08, 2008, 09:41 (5921 dagar sedan) @ tuff-tuff

Fritt är det inte. Ta t.ex. alla f.d. danska dieslar som kommit över sundet.
När de kom hit var det nödvändigt att sätta ett 'T' framför litterat eftersom
det är diesellok och det system som SJ en gång i tiden påbörjade nu är standard.
Därför heter de hos oss TMX, TMY & TMZ.
Andra exempel är TGOJs T66 och det lok TÅGAB tog in för testning i Norge (T68).
Lok som sedan tidigare trafikerat svenska spår behåller det littera de då hade, t.ex. El16 som Tågkompaniet och TGOJ hade.
Lite konstigt är det att MTABs malmtågsdragare fick littera IORE, borde vart något i stil med Mm för att följa SJs standard.
Hector har ju ett annat system baserat på nummer där hundratalssiffran anger framdrivningssätt, tiotalssiffran anger antal axlar och entalssiffran är ett löpnummer för att skilja olika liknande typer. Systemet är anpassat till moderna datorsystem där hela identiteten helst skall vara numerisk.
När det gäller vagnar så finns det ju ett internationellt system som i möjligaste mån ska följas.

Mvh Anders


Hela tråden: