AGJ´s många vagnar och prioriteringar (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Johan Vinberg, Friday, February 08, 2008, 09:45 (5894 dagar sedan) @ Richard Loe

Att Stig Ludnin och andra har köpt många av vagnarna från AGJ och ställt in dom in en gammal verkstad löser inte problemet - vem ska revidera, reparera och underhålla dessa vagnar i drift?

Om du ställer en sådan märklig fråga bör du också ställa den i ett större perspektiv -
vem ska underhålla banan, signalanläggningarna och den renoverade fordonen. Vem ska driva museijärnvägen och dess trafik?

Man kan inte bara bygga en hall, fylla den med gamla vagnar som inte är trafikdugkliga och sedan tro att man bevarar något - för det gör man inte, man bromsar bara vagnarnas förfall.

Jasså - jaha - nu får du utveckla detta. Intressant. Jag tror t.o.m att våra statliga museer och arkiv vill veta hur du kommit fram till denna teori. Det betyder att t.ex. det förråd Sjöfartsmuseet i Götebrogs har för sina båtar är helt värdelöst. Mycket, mycket intressant!
Jag antar att du någon form av utredning eller vetenskalpiga teser som du bygger detta uttalande på.

Själv kan jag dock bara få till en enda stor underhållsinsats som krävs. Nämligen hallbyggnaden som skyddar fordonen (och båtarm, bilar, museiföremål i andra museer).

Hilsen
Johan


Hela tråden: