AGJ´s många vagnar och prioriteringar (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Ö/NJM, Friday, February 08, 2008, 10:30 (5921 dagar sedan) @ Richard Loe

Håller inte med dig där helt å hållet även om det så klart finns en sanning i det du skriver.

För det första måste vi värna om reservdelar till de fordon vi använder idag.
För det andra behöver något som håller drömmarna vid liv för annars försvinner meninge med det vi gör.
För det tredje så gör det egentligen inget att fordon står och förfaller bara det inte stör någon, som tex närboende eller resenärer.

Vi har vagnar som stått i "malpåse" i snart 30 år och som fortfarande håller samma skick som när vi skaffade in dem. Helt klart bromsas förfallet om man skyddar sina fordon väl. Det går åt resurser i form av tex nya preseningar och motering samt tillsyn av dessa men det rör sig om relativt små summor och timmar jmf med övriga arbeten. Det vore ingen vinst med att skrota objekten och använda den tid som "blev över" till fordonsrevisioner. Dels finns inte tiden egentligen utan tillkommer för att medlemmar känner att behovet finns, dels kostar skrotnin/tillvaratagande av delar mycket tid och kräver sen förrådsutrymme/förrådsdrift. Då kan man istället använda objektet till förvaring av annat som måste skyddas.
Flakvagnar offrar man inte gärna presseningar på om de inte används till förvaring av reservdelar men då får man samma dubbeleffekt där, både reservdelen och vagnen blir skyddade.

Men visst finns det en gräns för hur mycket objekt man kan ha ståendes. Det bör ju inte kosta markhyra, det bör inte inskränka på plats för trafik/visnings-fordon, det bör inte "skrämma iväg" medlemmarna osv.. Här är det lämpligt med en dialog med sina systerföreningar å museer om någon annan kan ha ett intresse av ett visst fordon som gör att det blir omskött istället för övergivet.

Men att kategoriskt säga att vi inte ska objekt för det är fult och det kommer aldrig att bli nått, det köper jag inte.


Hela tråden: