Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet (Tidtabeller)

av Kjell Aghult, Thursday, August 04, 2016, 16:20 (2819 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag tolkade tiderna som att det gick ett tåg till Malmö på morgonen och åter på kvällen.
Tåget övernattade tydligen i Trelleborg. Kan det varit så att det var personal därifrån som körde det och därmed kunde vara tillgängliga i Malmö under dagen? Det blir en lång dag men hade man inte delade pass inom SJ då?

Jag gissar att i vart fall konduktören var från Malmö och låg över.
Förflyttningarna fr/t Malmö söndag kväll/måndag morgon och fredag kväll lösas med passresor, vid behov med godståg eller SJ Buss.

Förarturerna kunde än så länge kombineras med godståg. Jag undrar dock om trelleborgarna än hade kvar linjekörning. Trg blev så småningom en ren växlingsdepå, där förarna med tiden ersattes med radiolokoperatörer.

Långa daguppehåll på bortastation (utöver dygnvila) var i ingens intresse,
varken SJ:s eller fackens. De gav inga milpengar (som fanns kvar då) och
bara 1/4 tillgodoräknad väntetid. De brukade kallas för "taggtråd" efter
markeringen på grafiska tjänstgöringslistan.

Turlistkonstruktörerna hade ofta själva förut varit förare eller konduktörer.
De fick balansera SJ och åkande personalens intressen. Någon kallade
dem "minuthandlarna". De svarade upp till namnet även före datasystemens tid.

S k delade turer brukade i tågdrift kallas "bussförarturer". Man sökte undvika dem men i några fall accepterades de: T ex vid två korta pass söndagar.
Då kunde ytterligare en man ges ledigt.
I


Hela tråden: