Sista lokaltåg från Trelleborg på 70-talet och lite annat i närheten (Tidtabeller)

av Jan-Anders Wihrén, Saturday, August 06, 2016, 12:17 (2792 dagar sedan) @ Lennart Fransson

Intressant, vilka mer än Arlöv (nu Burlöv) och Vårgårda har återfått persontrafik?


Arlöv och Burlöv är enligt vad jag vet två olika trafikplatser (men kanske inte i den moderna nomenklaturen?).


Det är två olika trafikplatser. Burlövs hållplats ligger 1,3 km norr om Arlöv. Arlöv existerar fortfarande som trafikplats utan persontrafik.


Men ur någon aspekt känns det ändå som om (orten) Arlöv återfått persontrafik, även om det är som hållplatsen Burlöv. Det blir givetvis svåra gränsdragningsfrågor, men ingen skulle väl tycka att exempelvis Hok miste persontrafiken i samband med att hållplatsen Hoks Östra ersatte?


Trafikplats är numera gemensam term för driftplats, driftplatsdel, linjeplats, hållplats och hållställe. Varje trafikplats har ett fastställt namn som anges i linjeboken.

Burlövs hållplats är belägen intill ett köpcentrum på ena sidan järnvägen och ett industriområde på andra sidan men bebyggelsen ligger en bra bit därifrån. Så att man anlade en hållplats vid Burlövs köpcentrum i stället för vid stationen i Arlöv, där det är närmare till bebyggelse, är lite märkligt, tycker jag. En hållplats i Arlöv (i dess gamla läge) hade också kunnat användas när Lomma-banan ska få persontrafik igen.


Hela tråden: