Röda rälsbussar gulmålades vid förstatligandet (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av nicke, Saturday, November 29, 2008, 21:36 (5625 dagar sedan) @ Anders Jansson

Det är roligt när luckor täpps till i historien.:-)

"...Leveransen omfattar två motorvagnar och fyra släpvagnar.
Vi anhålla, att rälsbussarna på Gotland om möjligt måtte få bibehålla sin röda färg. Denna färg är nämligen mycket omtyckt här och den bidrager också till att göra bussarna bättre synliga i terrängen.
Charles Gildon"

Detta måste då röra sig om de 1948 anskaffade SJ Y01p 688 och SJ 689 (GJ7, 9) och SJ 690 (SlRJ 8). Släpvagnarna UB01p 1693, UBF01p 1694 och UDF01p 1695, 1696.

Detta blir dock en motorvagn för mycket?... .

"Gildon fungerade som trafikchef för GJ (som då även trafikerade SlRJ och KlRJ) fram till halvårsskiftet 1948 då bolagens verksamhet övertogs av SJ och 37 driftsektionen bildades.
Vad gäller Karl Larsson bör i detta sammanhang nämnas att ha senare blev distriktschef i Göteborg. En betydligt mer sympatisk sådan än föregångaren Swartling som kommit till SJ från GDG. Karl Larsson ägnade bland annat tid och energi åt att få HC-bussarna på Lelångenbanan och Bolmenbanan ersatta med stålrälsbussar under dessa banors sista tid. Detta av omsorg om såväl personal som resenärer"

K. Larsson hann med en hel del innan Göteborg; Efter 18 månader på ön (september 1953) så befordrades han till överinspektör på drifttjänstbyråns maskinavdelning. Ett förordnande på 6 år. 1957 fick Larson ny befattning som distriktchef i Luleå och 1963 fick han så samma tjänst i Göteborg. Där stannade han fram till pensionen 1976.

Charles Gildon placerades så småningom i Gävle som trafikinspektör.

Källa: Intervju/artikel i Spårstumpen nr 63, 1996.


Hela tråden: