AGJ´s många vagnar och prioriteringar (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Johan Vinberg, Friday, February 08, 2008, 13:50 (5919 dagar sedan) @ Richard Loe


Om du ställer en sådan märklig fråga bör du också ställa den i ett större perspektiv -
vem ska underhålla banan, signalanläggningarna och den renoverade fordonen. Vem ska driva museijärnvägen och dess trafik?


Ja, det är kärnproblemet. Vem ska göra allt detta samtidigt som man reviderar gamla vagnar? Ingen föreningen har obegränsade resurser, tyvärr.

Nej det har du rätt i - men du ställer frågan på helt och hållet fel sätt. all ideell verksamhet dödas av " vem ska göra det då?". Det är ett 100% fel sätt att angripa problemet, att lösa problemet, att till slut komma till den slutsats som du menar. De som i en idell förening alltid dödar en diskussion med att säga "Vem ska göra det då?" har fått åtskilliga människor att sluta som aktiva.
Använd hjärnan istället och var lite raffinerat retorisk och logisk i ditt resonemang. Så pass logisk att ingen kan säga emot........
Ställ frågan: - om vi ska renovera vagnarna - när i så fall kan det ske? 2026 eller 2034? Finns det alternativ som att sälja dem till en annan aktör - när får de i så fall dessa avgnar åtärdade 2015 eller 2022? Finns det en möglighet att det finns personer inom vår organisation som specifikt vill jobba med vagnsrenoveringar kommande 10 år? Hur ser eknomin ut? Hur skulle en vagnsrenoveringsbudget under 10 år se ut?

...och se där en gensat mycket mer saklig och balanserad retorik än det primitiva "vem ska göra det då?"

Man kan inte bara bygga en hall, fylla den med gamla vagnar som inte är trafikdugkliga och sedan tro att man bevarar något - för det gör man inte, man bromsar bara vagnarnas förfall.


Jasså - jaha - nu får du utveckla detta. Intressant. Jag tror t.o.m att våra statliga museer och arkiv vill veta hur du kommit fram till denna teori. Det betyder att t.ex. det förråd Sjöfartsmuseet i Götebrogs har för sina båtar är helt värdelöst. Mycket, mycket intressant!
Jag antar att du någon form av utredning eller vetenskalpiga teser som du bygger detta uttalande på.


Tydligen så har du begränsad erfarenhet av verksamhetsledning.

Nej - det har jag inte. 3 år i gymnasiet, 1 år i flygvapnet (flottiljnämnden), 25 år i jobbet och 30 år i museiförening!

Det är inte bara att bygga hallen och sätta in våra fordon.

Jo det är det visst.

Vi måste underhålla hallen (tak, dörrar, fönster, stuprännor mm).

Jamen det skrrev jag ju och det är den enda underhållsinsats som behövs.

Vi måste på något sätt hålla hallen någorlunda varm och fuktfri, så att hallen i sig, vagnarna och annat inte förfaller -

Inte alls nödvändigt. Tvärtom mår i regel trä- och metallprodukter bra av att stå i oeldade, svala utrymmen, med normal fukthalt och följa årstidernas långsamma temperaturväxlingar.

och så att vi som ska revidera objekten kan arbeta där inne när det regnar/snöar/osv ute. Detta kostar resurser - och pengar.

Men snälla nån - en vagnhall är det fråga om, inte en verkstad. Den vagnhall som PÅL nämnde ovan var en ouppvärmd vagnhall ej avsedd för fordonsrenoveringar. De ska ske i verkstaden. Annars är vi på väg mot det scenario du målar upp med pengaflöden. Men det har PÅL aldrig menat eller sagt.

Detta är inte ett stort problem vid statliga museer och arkiv, eller vid de myndigheter som har beredskapsförråd mm - men det kan vara ett stort problem vid en förening vars verksamhet till stora delar bygger på frivilliga insatser och där man endast har begränsade finansiella intäkter.

Nu kommer du från min fråga (vad statliga museer har för ekonomiska resurser eller ej tog jag över huvudtaget inte upp).
Du satt att förvaringshallar var värdelösa. Alltså måste du ha tort på fötterna när du säger så, ha en rapport, en erfarenhet, en utsaga att referera till - eller hur? "Sunt förnuft" räcker nämligen inte långt när det gäller hantering av museiföremål och arkivalier.

När du påricipfast och bergsäkert säger att "Man kan inte bara bygga en hall...man bromsar bara vagnarnas förfall" så idiotförklarar du även andra museer med liknande förvaringshallar som PÅL menade AGJ ska bygga, bl.a. Järnvägsmuseet i Gävle, Drottningholms Taetermuseum, Stockholms Spårvägsmuseum, Sjöfartsmuseet i GbG, Skoklosters bilmuseum, Flygmuseet i Malmslätt, Tekniska Museet i Stockholm, Malmö Tekniska Museum, MUMA i Malmköping (som haft orenoverade vagnar stående i hall i snart 40 år utan att de har som du påstår -förfallit), de 24 länsmuseerna, Kristianstads Järnvägsmuseum, m.fl.

Ja...då kan man ju inte tro annat än att de gör fel och du har svaret på varför. Så kom igen - redovisa nu varför museiföremål fortsätter att förfalla fast de ligger i förvaringshallar.
Det är ju det du påstår....
Hilsen
Johan


Hela tråden: