Blandat tåg på normalspåret? (Järnväg allmänt)

av Hans Broman, Tuesday, September 06, 2016, 11:21 (2760 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Den här bilden ska enligt uppgift vara från 1964-08-19 - 1964-08-20. Tåget har fyra godsvagnar, varav en kylvagn? och minst en personvagn. Är det något specialtåg eller ett vanligt blandat tåg? Jag trodde inte att SJ körde blandade tåg på normalspåret så sent som på 60-talet.

Termen blandat tåg (blt) försvann först 1965. Med den avsågs normalt tåg med
växling på linjestationer. Vissa persontåg kunde medföra godsvagnar mellan
ändpunkterna, men annonserades då fortsatt som pt. I regel medfördes
bara vagnar i s k befordringsklass A (styckegods, livsmedel etc).

För yngre läsare vill jag betona att "blandat tåg" fram till tidtabellsskiftet 1965 var ett tågslag, precis som Kjell skriver ovan. I tidtabellerna för allmänheten stod tågslagsbokstaven B före tågnumret. På den tiden var det de tågen och inga andra som var blandade tåg. Som Kjell skriver i annat inlägg hade blandat tåg alltid fyrsiffrigt nummer i 3xxx-serien.

Men både före och efter 1965 har det rätt ofta förekommit godsvagnar i persontåg. Det kan ligga nära till hands att kalla även sådana tåg för blandade, men då bör man vara uppmärksam på risken för missförstånd.

Det var ju för övrigt vid tidtabellsskiftet 1965 som SJ:s (samt TGOJ:s) tågnumrering gjordes om totalt. Innan dess förekom ett och samma tågnummer ibland på flera ställen i landet. 1965 blev det unika tågnummer, och jag skulle inte tro att det fanns något tåg som behöll sitt gamla nummer, trots att tidtabellen i huvudsak var densamma.

PS Inte ens "Nordpilen" fick behålla sitt klassiska nummerpar 93/94, utan det blev 901/902 i några år.


Hela tråden: