Röda rälsbussar gulmålades vid förstatligandet (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Ola Almquist, Tuesday, December 02, 2008, 10:11 (5596 dagar sedan) @ Ante Svensson

Detta gjordes på alla möjliga andra håll, jämför t.ex. MÖJ:s elrälsbussar som målades om efter bara något år i trafik 1950. Men man ska komma ihåg att SJ överhuvudtaget var rätt långsamma med att märka om fordonen på Gotland. GJ Co 11 som var levererad så sent som 1942 gick GJ-märkt tio år senare men fick i samband med en revison SJ-märkning kort därefter. Personvagnarna var då fortfarande i trafik och det går inte att säga att man lät bli att märka om på grund av man fasade ut dem för många av de övriga märktes om tidigt. Loken litt K4p som skeppades över till fastlandet 1949 var EJ-märkta när de anlände till Växjö. Många fordon märktes om först vid revisioner men främst verkar SJ har varit noga med att just dragfordonen litterades om först. Lokomotorerna GJ 1 och 2 var SJ-märkta vid leveransen redan ett par månader före förstaligandet.

Det var dock inte alla fordon i varken Östergötland eller Västergötland som blev ommärkta. Det finns bilder på VB- och NÖJ-märkta personvagnar tagna långt in på 1950-talet, vissa av dem hade då blivit tjänstevagnar men inte märkts med tjv-nr heller. En MÖJ-märkt personvagnskorg fanns uppställd i Västerlösa (?) och den hade definitivt sålts av SJ (ASJ-vagn). Rälsbussarna fick behålla sin röda färg tills de togs in på revision, åtminstone gällde det NVHJ:s (jfr HNJ-rälsbussar med sin karaktäristiska rand). Yp 716 kostade man nog inte på. Den gick hädan 1952.

Några UF2p från TÖJ blev aldrig blekgula. En korg har jag själv sett, den var då ommålad från klarrött med blå rand till vinrött!!!! Om det hade utförts medan den var trafikfordon vet jag inte men det är troligt. Tyvärr finns den inte kvar.

M.v.h.
Ola


Hela tråden: