Blandat tåg på smalspåret (Järnväg allmänt)

av Gunnar Olson, Friday, September 09, 2016, 09:47 (2785 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Jag vet inte, men skulle gissa på att del lastade vagnarna gick sist i det blandade tåget, kopplades av i Klavreström och sedan växlades till rätt spår av lokalgodstågets lok samt att tomvagnarna gick via Växjö. Enligt uppgift från personal, som jobbade på linjen hade norrgående lokalgodståg nästan alltid full vagnvikt Växjö-Braås. Det var ju rätt mycket uppför i den riktningen. Det fanns fjärrgodstågspar, som gick på särskild order Växjö-Braås-Växjö, när inte alla vagnar fick plats i lokalgodståget. Finns det tågparet kvar i 1964 års tjänstetidtabell? På den tiden var Böksholms bruk (sulfitmassa) den stora godskunden i Braås.

Extra fjärrgodstågen är borta 1964. I stället anordnades extra lokalgodståg 9820 Växjö-Braås och loket kopplade "hem" i ordinarie 9821. En annan variant var att koppla i 9822 till Bås och återgå som extra 9819. Man fick välja i vilken riktning man ville ta 20 % vagnviktsminskning.

Om kolvagnarna avkopplades ur 3821 i Klavreström blockerade de mötesspåret 21 timmar (före inväxlingen till industrin med 9822 lok). Stationen hade dock då inga "kompletta" möten, bara hopkoppling av två Y-tåg på eftermiddagen. Ksm kunde då heller inte rent tekniskt köras obevakad, varför kolvagnarna inte behövde stå innanför spårspärr. Avkopplingen måste gå snabbt p g a 3821 framförliggande möte (sommartid redan i Rottne med 354).

Jag har sett två firmanamn i Ksm, Klavreströms Bruk och Klarviks Gjuteri. Var det samma företag?

Jag har inte detaljkunskaper om Klavreström, men lite googlande visar det var två olika företag. Klarvik ligger strax söder om brukssamhället,


Hela tråden: