Frågor Ruda-Brittatorp. (Tidtabeller)

av S-O Johansson, Thursday, September 15, 2016, 22:46 (2751 dagar sedan)

Under sensommaren har det varit några trådar om bl.a Ruda och Skoghult. Har tittat i grafen från 1950, Trafiknostalgiska förlagets reproduktion, och en "kommunicka" från våren 1954. Det blev några undringar som forumet kanske kan hjälpa till med om möjligt.
Nedan en dålig skanning av grafen 1950 men kanske kan underlätta.
[image]
Frågorna/undringarna.
1, Tre tågpar går Växjö-Oskarshamn. Två, morgon och kväll, av dem möts i Näsbykulla mellan Lenhovda-Sevedstorp. Alla fyra tågen har endast behovsuppehåll där. Enligt förklaringen är Näsbykulla något som kallas Tågplats. Säkerhetsreglementet man hänvisar till förklarar det med en "plats på linjen med eller utan huvudsignal och med spår för möte eller förbigång" till skillnad från station som förklaras med "plats med huvudsignal och spår för möte eller förbigång, dock ej dylik plats som av ti, trafikinspektören, betecknats som tågplats". Anmärkning: Med station avses bevakad station. Det anges också att en station är bevakad om tkl tjänstgör annars obevakad medan en tågplats alltid anses obevakad även när den är bemannad.
Frågan blir då vem ansvarade för tågmötena i Näsbykulla? Anges med liten stil i grafen och borde då vara obemannad. Tågpersonalen? Och hur utväxlades tåganmälan. §100 fanns inte på smalspåret. Varför valde man inte att lägga mötena på en station? Hittar ett liknande fall i Abbetorp på Mönsterås-Fagerhult söndagar.
2,Lokalgodståg 9811 använde 36 minuter sträckan Skogult-Fröseke med ett långt "uppehållssträck" mitt på sträcka. Vad fanns där som föranledde den långa gångtiden? Linjelastning? Lgt 9812 gick samma sträcka på 23 minuter. Stigningen var mot Skoghult.
3, Y-tågen benämns antingen som Y eller Yr. Vad var skillnaden? Yr=Yp och Y=Yop eller Yo1p? Ingen förklaring till "grafen".
Frågorna kanske har varit uppe tidigare men jag har i sådana fall missat dem. Kul om någon har något svar.


Hela tråden: