Frågor Ruda-Brittatorp. (Tidtabeller)

av Kjell Aghult, Friday, September 16, 2016, 05:39 (2771 dagar sedan) @ S-O Johansson

1, > ....Frågan blir då vem ansvarade för tågmötena i Näsbykulla? Anges med liten stil i grafen och borde då vara obemannad. Tågpersonalen? Och hur utväxlades tåganmälan. §100 fanns inte på smalspåret. Varför valde man inte att lägga mötena på en station? ....

Tågpersonalen svarade för dessa möten. § 100 fanns formellt inte på smalspåret,
men motsvarande bestämmelser stod i andra paragrafer. Smalspåret hade ju 1948-1959 egen regelbok, Säkerhetsreglementet (Sär).

Möten på obevakad plats (här tågplats) skulle enligt riktlinjerna undvikas men framtvingades ibland av tidtabellsskäl - för att tågen skulle nå sina anslutningar.

Som tidigare nämnts på forumet var och är sådant här vanligt utomlands (I dag med radiosamtal). De förr många danska "privatbanorna" - i verkligheten statskommunala - hade knappast överlevt så länge som skedde utan denna typ av möten. Tågen ordergavs via tjänstetidtabellen och kvitterad order.

2,Lokalgodståg 9811 använde 36 minuter sträckan Skogult-Fröseke med ett långt "uppehållssträck" mitt på sträcka. Vad fanns där som föranledde den långa gångtiden? Linjelastning? Lgt 9812 gick samma sträcka på 23 minuter. Stigningen var mot Skoghult.

Uppehållet var vid Kronoströms lastbrygga, km 63,0. Den betjänade K. spegelfabrik och var formellt inte trafikplats. Bara "punkt på linjen". Sidospår fanns inte utan allt gods hanterades direkt vid huvudspåret.


Hela tråden: