Tåganmälan m.m. vid mötena i Näsbykulla och Dädesjö på morgonen (Tidtabeller)

av Niklas Adell, Monday, September 19, 2016, 21:14 (2768 dagar sedan) @ S-O Johansson

I en tidigare tråd i detta forum, "Idag är det 50 år sedan sista tåget gick Växjö - Oskarshamn" finns en bild från Näsbykulla, "i väntan på sista tåget", där det framgår att det fanns två vägbommar att fälla där i Näsbykulla. De fanns där förstås också vid alla de tågmöten som den här tråden så förtjänstfullt har ventilerat. Vem fällde dem? Knappast föraren eller tbfh på tågen... En platsvakt utan säkerhetstjänst? Hur smart var det? Även om en tkl kostade mer i lön var det ändå en man/kvinna på plats med lön. Varför bevakades inte stationen för den rimligen relativt ringa merkostnaden? Var inte den ökade säkerheten värt det? Eller att slippa hela den komplicerade ordergivningen?
Och vad gjorde platsvakten vid alla tågmötena? Bara fällde bommar?? Kan man tänka sig att han/hon, även om det var utanför reglementet, lade om en och annan växel??

Niklas Adell


Hela tråden: