Var inte så kategoriskt (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Johan Vinberg, Friday, February 08, 2008, 17:51 (5916 dagar sedan) @ Richard Loe

Richard,

Låt mig vara tydlig.

Du skriver > Låt mig vara (över)tydlig. Jag har inte sagt att fordonshallar är värdelösa.

Nej men du skriver:

Man kan inte bara bygga en hall, fylla den med gamla vagnar som inte är trafikdugkliga och sedan tro att man bevarar något - för det gör man inte, man bromsar bara vagnarnas förfall.

Dvs - jag tolkar det som inget annat än = fordonshallar är värdelösa.
Om du nu inte menar detta var då lite mer nyanserad i dina skrivningar och inte så katgorisk.

Alltså - fordonshallar är trots allt OK??

Det andra du skriver om - prioriteringar etc, har jag inte lämnat några som helst synpunkter på - även om jag har sådana men inte just nu ventilerar dem på detta forum.
Har du inte märkt det? Det enda jag hängde upp mig på var ditt minst sagt abrupta sätt att avfärda fordonshallen/förvaringshallen som en möjlighet att stoppa förfall på ett museifordon. I praktiken en inkompetensförklaring av hela musei-Sverige, inte bara tågbranschen, som förvara museiföremål i ouppvrämda hallar.
Men tydligen så menade du något annat....som jag...tja...vet inte vad.....förstår.....

Ett tips - res till Malmköping och be de alltid lika trevliga och vänliga aktiva i MUMAs verkstad att visa dig förvaringshallarna i Trumslagarskogen. Sedan 1974 eller kanske 1973, står där i förvaringshall (i PVC-väv)...ej plåt..en mängd spårvagnar och släp från hela Sverige som man ännu inte tagit sig an. Men man stoppade förfallet redan för 33 år sedan på ett utmärkt sätt som man nu har glädje av när det öppnas museispårvägsprojekt på fler ställen i landet (Malmö, Norrköping, etc).
Tack vare förvaringshallen kunde MUMA så pass snabbt få igång den tjeckisk-tillverkade turistspårvagnen från SS i Stockholm för ett par år sedan. I praktiken hade den stått still och orörd sedan 1967, varav 3o i år förvaringshall.

Åk dit någon gång i vinter - studera resultatet av 33 års förvaring i hall och fundera sedan på om du inte också kan tycka en ouppvärmd förvaringshall för museifordon är ganska förträfligt ändå - oavsett en del föreningar har för många fordon i sina samlingar eller ej.

- - -

Som sagt dina andra funderingar om prioriteringar etc - det lämnar jag inga synpunkter på just nu. Det är, som andra skriver i detta forum, mycket känslor som spelar in när sådant kommer på tal.

Hilsen
Johan


Hela tråden: