En episod från verkligheten (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Johan Vinberg, Friday, February 08, 2008, 19:14 (5893 dagar sedan) @ Granis

Fast att lägga prestigen åt sidan, glömma att "..den vagnen räddade vi -eller rättare sagt Den Legendariske Föreningsgrundaren Nisse P- i Knäckebröhults grusgrop 1971, och en vacker dag så..." är ju en början. Att se det vi allesammans så förtjänstfullt har sparat som ett gemensamt, nationellt arv att jobba med. Som också kan räddas med gemensamma krafter. Men då gäller det som framgått att komma överens men även sedan leva upp till löften och annat.

I egenskap av styrelseledamot i SRJmf blev jag kontaktad av Spårvägsmuseet i Stockholm för ca 15 år sedan. De ville gärna överta vår deposition av SRJ/DjB elmotorvagn 4 (ägare: Järnvägsmuseum). efter lite interna överläggningar i styrelse och järnvägsdirektion var vi överens om att motorvagnen skulle få en bättre framtid på museet i Sofia än på ett stickspår i Faringe.

Jag blev något halvår senare kontaktad av "föreningstrotjänaren" som varit med nästan sedan starten 1968. Han var förtvivlad över vad vi hade gjort. I hans värd såg han Mv4 trafikera någon eller två kilometer elektrifierad del av ULJ. En vision som han inte ville släppa . utan tvärom behålla och hoppas på att den uppfylldes någon gång i framtiden.

Jag insåg då att vi vill inte får våra illusioner korrsade - hur mycket en vagn än ruttnar bort på ett stickspår i Faringe eller Dirdhuvden. Det är illusionerna somn håler oss uppe och ingjuter ork att fortsätta det ibland tröstlosa arbetet med en museijärnväg.

Hilsen
johan


Hela tråden: