Nummerskyltar på normalspåriga SJ-ånglok från första världskriget (Fordon: lok)

av Peter K, Hudiksvall, Friday, February 08, 2008, 21:56 (5893 dagar sedan)

Vid tiden för första världskriget gjordes ransoneringar av olika slag. Metaller behövdes till vapenindustrin bl.a.
Detta måste vara anledningen till att ångloken som levererades till SJ (m.fl.) under dessa år fick både fyrboxar, skyltar m.m. i gjutjärn i stället för koppar/mässing.
Då jag intresserat mig för lokskyltar har jag försökt reda ut när man frångick att gjuta de i mässing. Och när man började med det igen.

Jag tror att de olika tillverkarna använde sig av lokala eller egna gjuterier (det går att se en viss skillnad på skyltarna beroende på tillverkare), så därför har jag gått efter tillverkningslistorna.
Men tillverkningsnumrena är inte i tidsföljd alla gånger, vilket krånglar till det. Bästa vore att få tag i tillverknings- eller leveransdatum. Peter Löf har det på elloken i sin lista (som tyvärr är stängd nu).
Känner ni till några över ångloken?

Jag har försökt sammanställa en lista m.h.a. foton och info jag fått från olika järnvägsmuséer och samlare. Jag har enbart tagit med normalspåriga lok levererade direkt till SJ mellan 1914 och 1920 cirka. Observera att det endast gäller loknummerskyltar! I en del fall är loknummer-, tillverkar-, axeltryck- och hastighetskyltar nämligen inte i samma material fastän de suttit på samma lok. Nästa grej att gräva ner sig i...

Tyvärr så är min sammanställning lite klen. Den ger inget direkt svar om vilket lok som var det sista med mässinglokskyltar och vilket som blev det sista med järn. Komplettera gärna!
Beträffande museilok är det väldigt många som inte har sina orginalskyltar uppsatta verkar det som. Många har fina nygjutningar i mässing även om båda orginalen ligger på hyllan i muséet.

Andra undantag finns också. T.ex. har många E-lok som levererats med järnskyltar fått nya mässingskyltar vid ombyggnationen till E2. Eller SJ lok som sålts till privata banor (t.ex. OKB), har fått nya skyltar då de kommit tillbaka till SJ. Om de kommit tillbaka före 1940 cirka. De flesta övertagna lok på 1940- och 50-talet fick ju järnskyltar där nummer och littera målades på med en schablon. Årtalet hoppade man ofta över...
Den loknummerskylt med högsta nummer jag känner till som är i mässing från övertaget lok är den från KA2 1526. Den fanns ute på Tradera för något år sedan. Den har årtalet 1908, men bör vara från 1937 cirka då loket togs över av SJ.
1530 är en schablonskylt i Jvm:s ägo.

Det finns också nummerskyltar, både i järn och mässing, som fått sina ursprungliga nummer borttagna och ersatta med nya, målade direkt på eller ditnitade. A6 1544 som såldes på Tradera i somras(?) såg lite märklig ut.
Fler exempel av den typen?

Nu till listan. Har ännu inte fördjupat mig i konsten att lägga ut bilder än, det blir vad det lider.
Och så har jag bara kollat de fyra stora tillverkarna, och ställt upp efter tillverkningsnummer.
I de flesta fall känner jag bara till en skylt per lok. Att det skulle finnas identiska skyltar i olika material verkar märkligt. (Se J 1300 från Atlas.)

Listan kommer i svaret, fick inte plats i samma tråd!

/Peter K


Hela tråden: