Smalspårsidyll från Vimmerby 1958 - Personal i Spångenäs mm. (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Monday, January 02, 2017, 09:26 (2664 dagar sedan) @ S-O Johansson

---- Enligt de som berättar så skulle alla tåg till Vimmerby från och med 1952 varit genomgående till Västervik med av- och tillkoppling i Spångenäs i och med att stålmotorvagnar, YC04p/YCo5p, sattes in. Framgår inte av Sveriges kommunikationer 1953. Om föraren gjorde så framgår inte men var väl troligt. Fick väl vara biljettgranskare mellan Västervik-Spångenäs.---

Tack för rättelsenn! Direktvagnarna var kanske ett sätt att konkurrera med
den då privata, parallella bussnafiken: Trafik AB Västervik-Vimmerby,
uppköpt av Västerviks kommun per 1973-01-01. Kommunen drev på sin tid en
omfattande busstrafik, på 70-talet med ca 50 vagnar: Detta genom sitt elverksbolag: Västerviks Kraft AB, busstrafiken. Marknadsfört som Kraftbuss. I upphandlingarnas tid dock utslaget än statliga Swebus, K. lagt bud även på persontågskörningen på Tjustbanan, men kom också här till korta.

En februaridag 1981 åkte jag buss just Vimmerby-Västervik. Föraren hade stora problem att ta sig uppför en hal backe nära Västervik. Kommentar från en
medresenär efteråt: "Det hjälpte inte att det heter Kraftbuss".


Hela tråden: