Urspårning (Historiskt material)

av Hans Keller, Wednesday, December 10, 2008, 17:55 (5610 dagar sedan) @ Sune Nylén

För mer än 40 år sedan år sedan fick jag från Björn Kollberg , som varit miö, ett tidningsurklipp från, förmodar jag ,"Hvar 8;de dag".Där är en bild med rubriken " Svår tågurspåring i Värmland " Cc och Kd lok sammankopplade i snälltåg.Cc loket gick först.Under bilden "Vy av tågurspåringen å statsbanelinjen Ottebol-Arvika den 21/5 1916" Kollberg har antecknat att detta föranledde att Kd loken fick sina motvikter på drivhjulen utbytta.Av texten på baksidan finns ett referat av distriksförvaltningens förhör.Resandeantalet hade,enligt tm varit 36 varav 5 a 6 svenskar.Tydligen hade ingen blivit svårare skadad. Banmästare Åkerlind i Arvika vitsordade att sträckan hörde till den mest svårskötta på linjen,då den framgick över en mosse,och upprepade gånger måst lyftas ,senast för två år sedan med 40 cm.Lokförarna hade heller inte märk något förrän urspårningen skedde.Tågmästare Olsson, som befann sig i första boggievagnen, märkte plötsligt att vagnen ryckte till och kastades av spåret,han fick ett slag i huvudet och blev lite omtumlad ,men hämtade sig fort och larmade per telefon Arvika.Lokföraren på Cc loket sade att linjen till Charlottenberg i alla tider varit fruktad inom lokmannavärlden på grund av bananläggningens osäkerhet.Man ansåg att olyckan var analog med en olycka i Älmhult den 5 mars 1903.
Se där lite för den " Urspårs" intresserade.:-) Sune

=====
Jag skrev ett inlägg som tyvärr bara försvann! Orkar inte upprepa det, så det får bli ett utdrag i telegramform.

Tåget kom från Cg mot Lå. Urspårningen skedde strax väster om där DVVJ fick sin förgreningsväxel vid Gilserud. Tåget gick ur i tangentens riktning i en vänsterkurva och hamnade ute på banans högra sida.

Loken var Kd 415 som gick först, följt av Cc 737. Kd hamnade upprätt i åkern medan Cc lutade på högersidan. Efterföljande vagn krossades.

En omkom, Japans sändebud i Stockholm.

Orsaken till olyckan anges ha varit att Cc-loket tryckt Kd-lokets tender ur spår vid passagen i kurvan med dåligt spårläge. Detta skall ha bidragit till att Säo fick bestämmelse om att då lok går kopplade i tåg, skall loket med högsta sth gå först.

Flera foton av olyckan är kända. Några i form av vykort. Ett av dessa har under senare år nyutgetts av Carlaförlaget i Lysekil försett med "lustig" text; inte bara ledningen utan äfven tågen spårar ur!/HK


Hela tråden: