Stationsblockering (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Thursday, December 11, 2008, 00:18 (5610 dagar sedan) @ Gunnar Lindkvist

Ja titta, där hänger det ju en rock!

och dessutom ser man det som tidigare varit blockapparater med blockfält, i vardera änden på ställverksapparaten, ovanpå de utskjutande tågvägshävstängerna. På 1940-talet (?) byggde man om den tidigare stationsblockeringen med blockfält till det system som syns på bilden. Kommer någon ihåg hur detta fungerade? Ett antal av tryckknapparna ovanför tågvägshävstängerna till höger är plomberade och har skyltar med "Nt"; de användes antagligen för nödfallsutlösning av tågvägslåsning. Flera av de andra tryckknapparna har skyltar med beteckningar som inleds med "U". Kanske användes de för "normal" upplåsning av (infarts)tågvägar? Utfarternas låsning upphävdes väl troligen när tåget påverkade en isolerskena + rälskontakt eller belade några spårledningar i rätt ordning bortom sista växeln i tågvägen?

Jag gissar att ställverksvakten kanske måste lämna medgivande till tågklareraren för vissa tågvägar? En del tågvägar lades ju från ställverket på tågexpeditionen. Lämnades dessa medgivanden i så fall också med knappar på "blockapparaten" i ställverket? Det ser också ut att finnas kontrollampor ovanför tryckknapparna. Användes de för att visa när tågklareraren frigivit en tågväg?


Hela tråden: