Förbryllande... (Fordon: lok)

av Sune Nylén @, Hisings Kärra(Göteborg), Thursday, December 11, 2008, 09:58 (5617 dagar sedan) @ Martin H

Nja! De där färgerna är inte lika på expressen och loken.Först. När expressen stod intill en Xoa5 var det dem emellan en markant skillnad.SJ hade valt en gulorange färg ton. GDG expressen var målad i en rödorange.Se modellen av GDG expressen ,som förekommer längre ner i stycket, som handlar om norska snabbmotorvagnssättet, och som finns utlagt på jvmv nu i dagarna.Där har Ryderberg tror jag han heter, lyckats mycket bra i att återge färgerna rätt.
El lokens färg är svårare att beskriva.Den överenstämmer nog inte riktigt helt med den färg som loket i Gävle är målat med.När GDG biltrafik bildades 1941 införde man dels en nationalkokard, som inte var gul och blå ,utan gul och röd.Dessutom ett mössmärke i samma stil som märkena på lokfronten med GDG märket och under i en halvbåge texten GDG Biltrafik, men stället för grön bakgrund användes en röd nyans. Jag har jämfört den med Stanley Gibbons färglikare för frimärken och den överenstämmer bäst med Scarlet vermillon .Scharlakans cinnober.Denna nyans stämmer nog också bäst med den nyans elloken var målade med ovan fönstren.Första elloket som målades i två färger var förmodligen 208 , för när det kom till Åmål blev det fotograferat både fram och bak ,så att säga.Undre delen var då målad i en nästan chokladbrun färgnyans ,som sedan modifierades.Nu är det ju så att röd nyans fort förändras av väder och vind och antar en mer eller mindre orange färgton.Plåtar man det sedan när solen står lågt ,ser det ännu mer orange ut. I garaget som spårvägssällskapet disponerar i Göteborg står en gammal GDG buss. Här kan man se hur färgen förändrats mot orange av väder och vind.Mer finns väl att tllägga, men sidan tycks mig ta slut:-) Sune


Hela tråden: