Lokalgodståg med resandeutrymme på icke el-banor i Skåne (Tidtabeller)

av Kjell Aghult, Saturday, January 21, 2017, 17:47 (2623 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Som jag minns från 1960-talet framfördes 2 klass (i regel vagn litt BF4) i Lgt enligt följande:
Malmö-Ystad inte alls. De genomgående tågen var fjgt. Lgt gick Mgb-Oxie och Ystad-Skurup och dessa medförde inte 2 klass.

Mellanstationernas styckegods hade 1956 överförts till SLAB/Svelast. Kvarvarande
godståg gick för vagnslaster (och möjligen någon direkt styckegodsvagn).

Malmö-Tomelilla-Simrishamn inte alls.

Samma som för Ystadbanan, också genomfört 1956. Kvar ett fjgt-par Malmö-Tomelilla, med vagnutbyte även i Sjöbo. Bortom Tli lokomotorkörning, där växlare
brukade åka med i hytten.

Ystad-Eslöv ja. Vill minnas att de gick fram till plattform i såväl Y som E.

En resa i BF-vagnen här skildrades en gång i Ånghwisslan. Tågparet "arbetade"
bara på sydgång och var genomgående på nordgång. "Dubbeldragning" av någon enstaka vagn t/fr småplats accepterades. Det tjänades snabbt in på inbesparad tågarbetstid.

Ystad-Kristianstad (Cr). 2 klass endast sträckan Cr-S:t Olof (ibland avkortat till Cr-Vitaby) och åter. Lgt från Cr vände i Vitaby eller S:t Olof. Söder om S:t Olof ingen 2 klass.

Söder om Soo betjänades småplatserna med lokomotorer från Tomelilla och Ystad. Styckegodset på bil, kanske hela vägen från Cr?

Eslöv-Hörby inte alls.

Också lokomotor och troligen styckegodsbil.
Bilbefordran av småplatsernas styckegods började ungefär samtidigt införas i
Danmark.

För övriga banor utgående från Cr är jag lite osäker men kan inte påminna mig att Lgt här hade 2 klass.

Kanske åkte här knr/växlare med på loket. Eller tkl växlade på stationerna.


Hela tråden: