Lokalgodståg med resandeutrymme på icke el-banor i Skåne (Tidtabeller)

av Torger, Saturday, January 21, 2017, 20:03 (2646 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Jag har väl tidigare i detta forum nämnt något om trafiken på Kristianstad-Hästveda-banan, eftersom jag fram till början av 60-talet brukade tillbringa ett par veckor varje sommar i Broby och ibland några dagar däremellan. Lokalgodståget gick vardagar Hästveda-Cr på morgonen, uppehåll i Broby för växling ca 8.45-9.15 och åter till Hästveda vid 16-tiden med övernattning därstädes. Ånglok L11 eller J användes fram till våren 1960 varefter multipelkopplade Z43 insattes, och samtidigt slopades BF4-vagnen. Dragkraft före 1955 torde ha varit L12 och KA-lok. Jag såg aldrig att någon passagerare åkte med godståget, även om det kan ha förekommit vid enstaka tillfällen, och inte heller fanns någon medföljande personal. Av grafen 1959 framgår att godståget inte gick in till Kristianstad C, tydligen gick det via det 1948 byggda triangelspåret direkt till godsbangården. Godsmängden i slutet av 50-talet var aktningsvärd, i slutet av veckan var 18-20 vagnar ingen ovanlighet. I Broby fanns stickspår till den tidigare hästskofabriken som då tillverkade garageportar och ca 1958 tillkom ett spår till det nyanlagda Broby pappersbruk, som nedlades i början av 80-talet.
Christer Torgersson, Malmö


Hela tråden: