Strömavtagare (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Peter Flink, Friday, January 27, 2017, 08:53 (2645 dagar sedan) @ JYT

I anslutning till inlägget om pådrag & överkopplingsmotstånd har jag frågor om strömavtagare.

Dessa är ju i princip att likställa med borstar/kol i en motor/generator och då har man ju alltid ett visst spänningsfall i övergången. Detta spänningsfall och dessutom med lite varierande kontakt därav gnistorna, bör ju vara av större betydelse vid start av tungt tåg då Amperen är hög.

På stora kraftverksgeneratorer har man inte bara ett stort kol per pol utan flera stycken. Märks det någon skillnad om man släpper upp även den andra strömavtagaren? Parallellning av motstånd innebär ju mindre spänningsfall och eftersom strömavtagarna sitter en bit ifrån varandra bör de ju inte drabbas av sämre kontakt just samtidigt.


Fråga 2, utomlands har ju enkelarmsavtagare använts länge, hur gör man vid fram & backkörning på bangård? Vad jag förstår kör man med skjutande avtagare, vid högre fart lär väl släpande avtagare komma i studsning men i lägre farter går det bra då? Har man någon varningslampa för fel avtagare uppe, typ över en viss fart?


Fråga 3, sjunger det i taket så det hörs i hytten, om avtagaren som sitter över förarplatsen är uppe?

Fråga 1.

Primärströmmen om vi pratar Svenska fordon ligger mellan 0 och upp till ca 600-700 A för dom effektstarkaste loken. Kolskenan är ca 30 mm tjock och ligger limmad i en aluminiumskena i hela sin längd och som i sin tur är via kopparlistar leder primärströmmen ner till loket vilket gör att den sträcka strömmen behöver passera genom kolet aldrig blir längre än 30 mm. Alltså försumbart och ingen skillnad med en eller två strömavtagare

Fråga 2

Åt vilket håll en enbent strömavtagare används spelar ingen roll om vi inte börjar köra i hastigheter över ca 160-180 km/h och då beror det sen på fordonstyp vad som fungerar bäst. T.e.x MTR Express X74 eller vad den heter får bara köra 180 km/h om den går med framåtvänd strömavtagare d.v.s med knäet bakåt.

Fråga 3.

Om man står ett par meter under en strömavtagare t.ex utanpå ett fordon vid växling så kan man höra ett svagt "sus" när den glider mot kontakttråden men inte mer ljud än så och då får ingen ventilation eller annat ljudkälla finnas för då hörs inget.


Hela tråden: