Strömavtagare (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Gunnar Håkansson, Friday, January 27, 2017, 23:11 (2638 dagar sedan) @ Dennis Hage

Jag har jämt undrat varför El Banorna i Sverige ofta kör med den främre avatagaren, Är inte det riskabelt om av tagaren pajar slår den väl sönder den bakre och gör loket obrukbart och det stannar på linjen. Om den bakre är använd
så är väl den främre oskadad och kan fällas upp och tåget kan fortsätta sin resa. Det är om inte tråden blev skadad. Med enbenta strömavtagare skulle de nog sitta på loket så, om dom använder den bakre avtagaren att knäet är alltid i färdriktningen. Ser att flera Tyska lok har enbensavtagarna monterade i fel ände av loket så om dom har problem så ger sej enbenta rakt uppåt och river ofta ner ledningen. Om den är riktad i rätt riktning, med knäet så blir de kanske mindre trådlednings skador.

Här i USA på östkusten så var alla enbenta strömavtagare monterade så att knäet vaar i färd riktningen. AEM7 `(Rc4). Nästan 100% så kärs loken med bakre avtagaren up för att spara skador på den främre om en olycka sker.

Normalt används den bakre strömavtagaren. Men om första vagnen är en tankvagn eller annan vagn med känslig last, skall den främre strömavtagaren användas.


Hela tråden: