Stationsblockering (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Thursday, December 11, 2008, 22:02 (5586 dagar sedan) @ mamma Ulla

Tack för denna klargörande beskrivning! Ytterligare några frågor:

När tkl hade gett medgivande för en tågväg, så kunde ställverksvakten lägga om tågvägshandtaget, som ser ut som små vågräta handtag, som kan ställas uppåt eller nedåt.

Alltså de handtag som jag med en mer ålderdomlig term kallar tågvägshävstänger.

Kunde ställverksvakten se att tkl givit medgivande för en viss tågväg? Med vanliga blockfält och liknande anordningar finns ju en sådan indikering


När ställverksvakten hade ställt tågvägshandtaget, så låste han fast det (låste tågvägen) genom att trycka på en knapp ovanför handtaget. Det sa då "plopp" och en låsplunch åkte ner och låste fast handtaget.

Alltså samma funktion som med likströmblockfält


Därefter kunde ställverksvakten körställa signalen med tågvägshävstången. En röd hävstång för den aktuella signalen.

= signalhävstång?

När tåget passerade tågvägen så låstes den upp automatiskt. Även detta bekräftades med ett karaktäristiskt ljud från lådan med tågvägshandtagen.

Gällde detta både infarter och utfarter? Låstes infartstågvägarna i så fall upp - innan det fanns spårledningar i tågspåren - av isolerskena + rälskontakt?


Det fanns inga beroenden mellan de två ställverken, vad gäller tågvägar. Vägarna kunde ställas oberoende av varandra. Från början fanns inte heller några spårledningar på tågspåren, utan det hängde på ställverksvakten att göra tågvägsinspektion (han hade ju bra överblick över bangården) innan han (hon) ställde signalen på kör.

Kom spårledningarna till först när det lilla ställverket slopades 1979?


Hela tråden: