Grängesberg karta 1893 (Historiskt material)

av Christer Fredriksson @, Saturday, December 13, 2008, 01:36 (5585 dagar sedan)

Vill härmed presentera hur det centrala gruvsamhället Grängesberg hade utvecklats från i stort sett ingenting ca 1850 fram till 1893.

Jag hoppas forumets läsare med mera modern och tekniskt inriktade intressen har lite tålamod med oss som har lite bredare järnvägsintressen.

Denna karta är en av de tidigaste som finnes över hela samhället. Tidigare kartor anger i huvudsak endast gruvor, utmål, kanaler, vattenhjul och rallbanan. Kartan är en fastighetskarta över Grängesbergs del inom Stora Kopparbergs Län med tillhörande beskrivningar av varje markerad jordlott.
För att i någon mån vara läslig har jag delat upp den i 5 st delar samt markerat byggnader, mm som är av någon betydelse för FLJ och BJ trafik. Den första delen är från länsgränsen i söder och den sista i norr vid Norra Berget.
Av det som kartan utvisar, så är det i stort sett ingenting som finnes kvar i dagens läge, det mesta är nedrasat i gruvan eller har utnyttjats för modernare järnvägs eller gruvanläggningar.

I norr finnes kajkanten kvar vid Norra Bergets lastplats samt Bvst No 111, I söder har jag markerat nuvarande vägkorsningen mellan Rv 50 och Bergsmansvägen, dvs vägen under järnvägsviadukterna och upp till GBBJ, Gruvkontoret, mm. Det är många besökare vid GBBJ som frågar om var saker och ting låg förr, och detta kan vara en liten vägledning. Det är också många gruvintresserade som söker sig till gruvområdena i Grängesberg på jakt efter lämningar från tidigare gruvdrift. Kanske det bli fler som ger sig ut på arkeologi vandringar efter järnvägsrester nu också!

Jag hoppas att det är flera som härmed blir nyfikna på vad Grängesberg har att ge inom det teknikhistoriska området. För gruvdriften har man ju använt mycket ålderdomliga tekniker för att hantera berg, malm, vatten, osv långt in på 1900-talet då vattenhjulen stannade och pumpstockarna togs bort för länshållning. För uppfordring av berg har de flesta äldre tekniker använts liksom typerna av tunnor/hissar/hundar osv. För transport av berg/malm hade Grängesberg tidigt rälsbundna fordon, med rallbanan som den största.

Vid besök i utkanterna vill jag varna för öppna vattenfyllda gruvhål, ge akt på avspärrningar och var ej dumdristiga. I förra veckan hade vi ett gammalt gruvhål, Ladgruvan, som var fylld med gråberg, men som gav vika och en ca 6 m djup och ca 10 m bred krater bildades, ca 100 m från GBBJ växel i fd TGOJ huvudspår.

Bild 1: [b]OBS! Krysset som markerar korsningen Rv 50 - Bergsmansvägen.[/b]
[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/TGOJ/GG1893-115textjpg.jpg[/img]


Bild 2: [b]OBS! Wälkommans gruvas lastplats.[/b]
[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/TGOJ/GG1893-215textjpg.jpg[/img]


Bild 3:
[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/TGOJ/GG1893-315textjpg.jpg[/img]


Bild 4:
[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/TGOJ/GG1893-415textjpg.jpg[/img]


Bild 5:
[img]http://i466.photobucket.com/albums/rr26/FredrikssonTGOJ/TGOJ/GG1893-515textjpg.jpg[/img]


Hela tråden: