Resa 1908 Vittskövle-Stockholm (Tidtabeller)

av Sven Bårström, Wednesday, March 01, 2017, 12:08 (2610 dagar sedan) @ Anders Olsson1

Bara för att få ett intryck av gamla förbindelser tittade jag i tidtabellen för sommaren 1914. Då gick direkta förbindelser Berlin - Trelleborg - Stockholm med tågen 2 och 8 och dessutom "lokala" snälltåg nr 12 och 18 Malmö - Stockholm. Med dessa kunde man få förbindelser från Vittskövle till Stockholm.

Morgonförbindelsen (tåg 18) som tog drygt 12 tim förutsatte snabb promenad Långebro - Kristianstad (C) och vidare via Hässleholm. Byte där och ankomst till Stockholm på kvällen.

Nattförbindelsen (tåg 12) tog längre tid; man reste från Vittskövle vid 18-tiden, bytte i Långebro/Kristianstad med nästan 1 timmes övergångstid och därefter i Hässleholm, där man hade omkring 4 timmars väntan. Till Stockholm C 9.21 följande morgon.

Om man går tillbaka till 1908, ombesörjdes trafiken över Östersjön med postångfartyg till Trelleborg. Jag har inte klart för mig hur tågplanen i Sverige såg ut 1908.

I SJ 50-årsskrift från 1906 finns några noteringar om trafiken Berlin - Malmö - Stockholm under sommaren 1904. Dagsnälltåget nr 8 gick då från Malmö kl 7.30 och från Hässleholm kl 9.04. Ankomsten till Stockholm var då kl 19.51. Nattsnälltåget 2 gick från Malmö kl 21.25 och kom till Stockholm kl 9.45. Båda tågen bör kunna ha haft anslutningar från Vittskövle - Kristianstad ungefär som 1914. Vintertidtabellen såg ut på i princip samma sätt, dock med längre gångtider, vilket gav något senare tider i Hässleholm och Stockholm.

Sen är det förstås tänkbart att den sökta resan inte gjorts med snälltåg, som ju krävde särskild tilläggsbiljett. Att i så fall i stället åka med persontåg, som stannade på i princip alla mellanstationer har inte varit möjligt under en dag eller en natt.

Hoppas att detta är till någon nytta för Dig.


Hela tråden: