Resa 1908 Vittskövle-Stockholm (Tidtabeller)

av Catarina, Wednesday, March 01, 2017, 12:58 (2607 dagar sedan) @ Sven Bårström

I SJ 50-årsskrift från 1906 finns några noteringar om trafiken Berlin - Malmö - Stockholm under sommaren 1904. Dagsnälltåget nr 8 gick då från Malmö kl 7.30 och från Hässleholm kl 9.04. Ankomsten till Stockholm var då kl 19.51. Nattsnälltåget 2 gick från Malmö kl 21.25 och kom till Stockholm kl 9.45. Båda tågen bör kunna ha haft anslutningar från Vittskövle - Kristianstad ungefär som 1914. Vintertidtabellen såg ut på i princip samma sätt, dock med längre gångtider, vilket gav något senare tider i Hässleholm och Stockholm.

Sen är det förstås tänkbart att den sökta resan inte gjorts med snälltåg, som ju krävde särskild tilläggsbiljett. Att i så fall i stället åka med persontåg, som stannade på i princip alla mellanstationer har inte varit möjligt under en dag eller en natt.

Som kärringen mot strömmen vill jag hävda att det borde inte ha varit möjligt med en dagsresa Vittskövle-Stockholm år 1908.
Inte heller jag har tillgång till 1908 års tidtabell, utan jag stöder mig på en tidtabell från 1911.
För att nå Stockholm på en dag är snälltåg 8 enda möjligheten, vilket avgick från Hässleholm 9:09 resp från Eslöv 8:13.
Första tåg från Vittskövle var godståg 32 vilket avgick klockan 5:57 och ankom Långebro 7:30. Anslutande tåg från Kristianstad till Snt 8 i Hässleholm avgick Kristianstad 7:10. Snt 8 hade i Eslöv endast anslutning från Hörby.

Rimligen så borde resan gjorts antingen med Nattsnälltåg 2 eller nattpersontåg 302.
Antingen från Hässleholm eller Eslöv vilka borde ha varit nåbara på dagtid.


Hela tråden: