Sagem TiGR 350 (Fordon: allmänt)

av Calle Wickberg, Saturday, February 09, 2008, 17:39 (5892 dagar sedan) @ Anders Johansson

Angående telefonen Sagem TiGR 350 kan jag bifoga några personliga erfarenheter. Inte för att man har så mycket att välja på om man ska köpa telefon precis, men kanske kan det ändå vara önskvärt med några synpunkter från någon som använt den. Jag är förare på kinnekullebanan och vi har dylika telefoner i våra sju motorvagnar littera Y1 samt i Y32 1411 som tidigare bara hade GSM-telefon (I Y1 NMT, sagemtelefonerna började installeras i Y1 i december -07).

En telefon per vagn som får flyttas mellan hytterna vid hyttbyte (utom i Y32:an som fått två telefoner), i övrigt laddare i varje hytt med handsfreefunktion samt en yttre antenn. Observera alltså att telefonen är handhållen och utan yttre antenn om man, som jag, inte vill använda handsfreefunktionen. Strömförsörjningen är 24V vilket är den spänning man kan få i en Y1 utan converter och grejor.

Telefonen i sig får sägas vara ovanligt användarvänlig och lättförståelig. Tycks vara ganska rejäl, vilket även gäller hållarna i hytterna. Handsfreen är väl okej. Det har varit lite strul med inkopplingen av telefonerna (de har inte fått laddning, handsfreen har inte fungerat etc.) men det beror nog snarare på skit bakom spakarna vid monteringen än på själva utrustningen. Däremot tycks inte mottagningen vara den bästa. Det är ofta och även på platser där min vanliga GSM-telefon (telia) fungerar klanderfritt som SIR-telefonen dyker helt och tappar all mottagning. Detta gör mig en smula fundersam.

På det hela taget verkar det dock vara en ganska vettig telefon. Angående TJF:s önskemål om att få ha en handhållen telefon för att bli mer nåbar kan jag å ena sidan tillägga att det vore önskvärt även i Y1 där åtminstone vi har många enbemannade tåg, med biljettförsäljning och service till resenärerna vilket innebär en del spring och pyssel frånsett själva körningen då man kan sitta på röven framför spakarna. Å andra sidan kommer väl inte Y1 att vara i ordinarie trafik på andra sidan 2012...


Hela tråden: