Växjö 1979 , OT fråga Z4p Hultsfred och Vetlanda (Järnväg allmänt)

av yngve nilsson, Wednesday, April 26, 2017, 11:25 (2555 dagar sedan) @ Ola Almquist

Z4p
I slutet av 60-talet fanns följande lokomotorer i Småland.
232,248,256 i Kalmar, 261 i Mönsterås, 262 i Sävsjöström, 264,265 och 324i Växjö,266,312,( 330(403,405,406 i Västervik, 313 i Eksjö, 314 i Berga, 320,397,398,400,401,402 i Vetlanda 321 i Hultsfred. 330 var stationerad i Hultsfred som reserv för 321 men stod normalt i Västervik. 321 och 330 var inte multipelkörbara och kunde inte gå i Vetlandatrafiken. Senare tillkom 323 och 399 till Vetlanda men då var 401 så dålig att den inte användes i trafiken. 320,323 och 398 ombyggdes senare till Z4t och plaserades i Karlshamn. samtidigt ändrades trafiken i Vetlanda så att även vagnar till o från Järnforsen drogs via Vetlanda istället för Hultsfred och då blev 321 ensam kvar där. Även om flertalet av dessa tillhörde Nässjö lst så togs de inte dit för service utan Nässjös reparatörer åkte till Eksjö, Vetlanda med bil vid sådana tillfällen. Även Västervik besöktes av dessa reparatörer ibland (annars var det normalt Linköping som servade Västervik när Vk-personalen drogs in)Lokomotorerna i Berga, Mönsterås,Sävsjöström servades på samma sätt av Kalmarpersonal ( innan Växjöpersonal tog över Sävsjöström)


Hela tråden: