Antenner och tillstånd (Fordon: allmänt)

av Anders Sandgren, Saturday, February 09, 2008, 21:18 (5920 dagar sedan) @ HP

Att använda en NMT450-antenn för GSM-R kan ge en av de sämsta antennerna såvida det inte är en tvåbandsantenn 450/900, men då det inte fanns några sådana NMT-telefoner så betvivlar jag att det gjordes sådana antenner.
GSM-R ligger frekvensmässigt nära GSM900 (precis under EGSM-bandet, dvs 876-880MHz MS->BTS/921-925MHz BTS->MS). Det finns godkända 900MHz antenner som används för GSM-utrustning på tåg (inte bara GSM-R), de vore bättre.
Man kan undra om inte BV borde kunna ha två klassificeringar, en för utrustning som skall kunna gå över hela Europa och en som bara får gå inom Sverige. Jag antar att väldigt få musiföreningar planerar trafik utanför Sverige. Med det nät som finns borde handhållen 2W-utrustning räcka för trafik inom Sverige. Eventuellt med restriktioner på bandelar som inte har fullständig täckning utan kräver 8W-utrustning.
Det verkar vara ett generellt problem med svenska byråkrater att alla direktiv skall uppfyllas till 100% och dispenser av princip inte ges, som sjöfartsverkets hantering av Blidösund. Finns det inte inom de paneuropeiska riktlinjerna generella lättnader/undantag för museitrafik. Syd- och mellaneuropeiska byråkrater brukar inte vara lika principfasta som sina svenska kollegor.


Hela tråden: