Nånting nytt om Roslagsbanans... (Fordon: allmänt)

av Per Wirback, Sunday, May 14, 2017, 21:36 (2538 dagar sedan) @ H Lundén

Och planeras ngn förstärkning av elmatningen? Jag föreställer mej att denna behöver förtätas rätt avsevärt!


Det är ju likström så det räcker därför att hålla ned resistansen i matningen. En grövre matarledning än den befintliga på stolparna. Vid växelström har man ju även induktansen i matningen att brottas med. Den är de inte lika lätt att göra något åt.

Sedan är det ju även fråga om de nya vagnarna kommer att dra så mycket mer ström. Det kan ju lika väl vara fråga om "skrythästkrafter". Sådana som finns där men som aldrig kommer till användning. Med befintliga hållplatsavstånd på befintlig bana kommer ju tågen ändå inte att komma upp i så mycket mer än åttio kmh och då är ju toppförbrukningen vid 120 inte så intressant.


Det planeras ett flertal nya och ändrade likriktarstationer för att klara kraftmatningen till de nya tågen. De nya fordonen har en motoreffekt som är ca fyra gånger störren än dagens, och strömbelastningen i kontaktledningen är en kombination av effekten i tågen, trafikintensiteten och accelerationen. Utredningen i frågan har bara startat, men det finns ungefärliga ideer om var likriktarna skall ligga och den påverkan det får på matande 3-fas högspänningsnät.

/Per


Hela tråden: