Elektrokoppars import av kopppar (Fordon: vagnar)

av Carl-Erik Olsson, Monday, May 22, 2017, 19:29 (2503 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Jag minns själv alla uppställda vagnar på elektrokoppar område. Det var N/NN vagnar och Os vagnar. Detta var omkring 1975 men jag såg aldrig någon trafik med dessa ålderdomliga vagnar då utan den enda trafiken som förekom då var koppartråd och traverskranar från Elektrokoppar. När upphörde trafiken från Oceanhamnen till Elektrokoppar med dessa vagnar?

Vill man ha svar på frågor idag ska man ju leta på det s k nätet, vilket jag gjorde på Elektrokoppar och hittade på Wikipedia en tidigare VD från början av 60-talet, en man nu i 90-årsåldern med vilken jag hade ett litet trevligt samtal.
Han mindes tyvärr inte hur vagnarna hade anskaffats, de verkade ju ha köpts som förmodligen bättre begagnade i början av 60-talet och lär, det kan ha varit enligt salig Roland Hansson (kommer kanske Uno P ihåg något om detta?), ha ersatt betvagnar för trafiken från hamnen till tråddrageriet. Då kan man ju undra om detta var sedan Sockerbolaget hade slutat köra betor på järnväg ca 1955-56 och mängder av vagnar blev övertaliga, eller om man tidigare kunde utnyttja dessa vagnar under icke-betkampanjtid?
På den tiden importerades koppar i ca 140kg-tackor från framförallt Valparaiso i Chile och Beira i Mocambique och även från dåvarande Belgiska Kongo, viss mindre del kom från Sovjetunionen. Nuvarande svenska leveranser var obetydliga då, så importen gick mest sjövägen. Vagnarna kördes av SJ från hamnen till tråddrageriet och man använde dem sedan som lager utomhus inne på sitt område, en fartygslast kan därför ha motiverat ett hundratal vagnar som vardera kanske lastade 15-20 ton.
Sedan denna import upphörde, när det nu var, har oceanhamnen förändrats till oigenkännlighet med både det på 60-talet byggda Frigoscandias "hamnlager" (under byggnad på Eniros Historiska flygfoton) och även det senare intill byggda magasinet för metallimport rivna för att på vanligt sätt ge plats åt bostäder, där det dessförinnan fanns stora kolupplag för olika firmor och en livlig hamnverksamhet förutom det dåvarande, sedermera av Kockums övertagna, Helsingborgs Varfs AB.
Mer finns alltså att snoka i! /CEO


Hela tråden: