Om rullager och översyn/revision, utbildning (Fordon: allmänt)

av Anders Johansson, Saturday, February 09, 2008, 23:11 (5919 dagar sedan) @ Anders Johansson

För att komma med ett radikalt förslag:

Borde inte SvJvm, några föreningar eller JHRF helt enkelt hyra in ett par experter från t ex Euromaint och SKF en helg och ordna en lagerkontrollkurs?
Att ha en god utbildning mosvarande den som SKF ger, vore väl ett bra steg att öka säkerheten hos föreningarna.
Jag misstänker att konsekvensen vore att Vi lärde oss att optimera underhållet, tillräkligt ofta för att säkra säkerheten, samtidigt som man förmodligen skulle spara pengar på att inte göra "onödigt" underhåll.
Visserligen kan man hävda att man inte kan göra för mycket underhåll, men när det gäller lager tror jag risken för skador kan vara minst lika hög om öppnar lagren för ofta.
Samtidigt tror jag många drar sig för underhåll man med utbildning skulle klara minst lika bra som många verkstäder, varför föreningarna skulle kunna spara pengar på sikt. Detta är också en del av den akrediteringskrav som Vi troligen kommer att drabbas av i framtiden.


Hela tråden: