Undrar om det Halmstad Nässjö Järnvägar (II) (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Kjell Aghult, Friday, June 16, 2017, 06:48 (2478 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Tidtabellen på f d VCJ var än mycket symmetriskt uppbyggd med tre av dagens fyra huvudtågpar (Två par persontåg och lokalgodstågsparet) mötande i Vegby: På ett
grovt ungefär halvvägs på banan. Tredje persontågsparet möttes som nämnts i Sjötofta, med förarbyte. Bytte de andra tre då förare i Vegby?

Teoretiskt kunde tågen 2621/22/23/24 ha körts av genomgående förare, ändå
utan överliggning: 2621-2624 av falköpingsbor med frånvaro från hemstationen
5.45-15.43. 2622-2623 av landerydare med dito 5.36-15.40. Dock man fått mer oekonomisk tjänst p g a väntetiderna på vändstationerna.

Landerydsförarna fick nattliggning i Falköping troligen från Y6-reformen 1957. Då tjänst i 2626-2621, senare 3582-3581. Dessa med även vissa godstrafikuppgifter.

"Byte på mötesstation" förekom också dagligen i vissa kombinationer på norra Inlandsbanan. Mellan Östersunds- och Storumanförare.


Hela tråden: