Antenner och tillstånd (Fordon: allmänt)

av Anders Johansson, Saturday, February 09, 2008, 23:25 (5891 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Men om Du läser TSD och JNB2008 så gäller det ju i praktiken så som DU önskar.
De fordon som utrustas före 2012 får fortsätta ha 2W efter 2012-09-28.
Systemet får underhållas etc.

Det man möjligen kan ha åsikter om är när under perioden från nu tills dess det skall göras.

Däremot fordon som nylevereras efter detta datum skall ha CAB-8.
Då börja Vi ändå komma in i läget att dessa fordon skall ändå utrustas för ERTMS etc eftersom de skall kunna gå på dessa banor, och varför inte utrusta dem direkt med något de ganska snart måste ha.
CAB-8 är en del i ERTMS-systemen. Detta är viktigt att notera.

Föreningsdilemmat uppstår ju i full dager den dagen Vi inte får köra utan ERTMS. Då blir det riktigt dyrt. Samtidigt är ju undantaget som tillåter 2W bra för oss i det avseendet att det troligen är billigare att installera komplett ERTMS än bara GSM-R CAB 8 nu och resten i framtiden eftersom det blir en helhetslösning att ta allt på en gång.

Det man kan önska är att t ex Fedecrail tillsammans med sina medlemmar, och europas större banfordonstillverkare, kan förbereda sig till den dagen så att man kan få fram ett system lämpat för museifordon, banarbetsfordon etc som medger en enklare lösning för t ex max 100km/h
Standarden är Europagemensam vilket faktiskt leder till att det är fler som är med och betalar utvecklingen.


Hela tråden: