Om rullager och översyn/revision (Fordon: allmänt)

av Anders Johansson, Saturday, February 09, 2008, 23:54 (5913 dagar sedan) @ Kurt Möller

100A är 100A oavsett om det är i ett lok eller i en vagn.
Tar man ut tågvärmen i motfas med kantaktledningen ur trafon, kan man t om få en situation där all ström från kantaktledningen faktiskt går via tågvärmen till jord, förutsatt att återledningen i tågvärmekretsen går via hjul och räl. Förhoppnings vis gör man dessutom så för annars skulle strömmen öka i lokens återledning och inte minska. Strömmen i vagnshjulen blir aldrig större än strömmen i tågvärmekabeln.

Spänningen som kan uppstå i lagren blir aldrig större än överslagsavståndet mellan rullar och bana genom fettet, dvs så måttlig att den ledda strömmen överväger när det gäller brännmärken i lagerbanan. Nu skyddas dessutom de flesta dragfordon genom återledningsdon på axlarna.


Hela tråden: